Na telefonickej linke:
Zákazník: Takže tú upomienku môžem považovať za bezpredmetnú?
Tel. podpora: Áno.
Zákazník: A dáte mi to písomne?
Tel. podpora: Nie.
Dnes som sa opäť trošku vytočil kvôli postupom v spoločnosti Bratislavská vodárenská spoločnosť (BVS). Dostal som totiž upomienku. Zatiaľ iba prvú, bez zmluvnej pokuty. Ale ako, keď uhrádzam platby trvalým príkazom a tak zabudnúť poslať preddavok je viac-menej vylúčené?
Ako som zistil, bolo tak trošku aj kvôli mojej lenivosti. Pred cca 2 mesiacmi mi prišlo vyúčtovanie platieb a spotreby vody , ktoré BVS vykonáva 1x ročne. Vzhľadom na mierny preplatok mi znížili zálohovú platbu a zároveň si v roku 2013 povedali: variabilný symbol začínajúci číslom 11 + číslo odberného miesta nám už v účtovníctve robí druhý rok bordel, tak to zmeňme. A tak zmenili a napísali na zadnú stranu maličkým písmom. Nie žeby som si to nevšimol (malé písmenká totiž zvyknem čítať čo najpozornejšie), ale rozhodol som sa túto informáciu ignorovať. Veď keď mohla platba chodiť so starým variabilným symbolom dva roky a vedeli to napárovať, tak to musia vedieť aj naďalej. A ešte jedna vec mi vadila: vyúčtovanie sa robí v marci až apríli, takže ak by som variabilný symbol zmenil, bol by v prvých mesiacoch roku 2014 znova bordel v účtovníctve. 🙂
No a to sa dostávame k tomu telefonickému rozhovoru, ktorého voľný prepis bol uvedený na začiatku príspevku. Rýchlosť reakcie na zákazníckej linke ma pravdu povediac príjemne prekvapila. Žiadna čakačka. Aj identifikácia zákazníka a dohľadanie problematickej faktúry bolo rýchle a bezproblémové. Platby vraj nie je problém spárovať – to uvidíme, kedže do systému BVS príliš nevidím. A potom prišla tá zaujímavá časť, keď som položil kontrolnú otázku, či môžem považovať upomienku za bezpredmetnú. Rýchla odpoveď bola, že áno. To som teda fakt nečakal. Poučený z toho, že všetky reklamácie a problémy vo fakturácii treba riešiť písomne, teda spoň mailom, som položil druhú otázku: A dáte mi to písomne? A ani tu som neostal zaskočený, tentoraz ale zápornou odpoveďou.
Čo dodať na záver: od služieb na Slovensku nečakajte zázraky. Žiaden podnikateľ sa nehodlá vžiť do kože zákazníka a rozmýšľať, ako mu vložiť do cesty čo najmenej obštrukcií. Veď on príde tak či tak. Žiaľ, čo sa týka monopolných odvetví (vodárne, plynárne, elektrárne, banky, štátne úrady, polícia a mobilní operátori), zákazník veľa možností na výber nemá. Peniaze teda donesie do „firmy“ tak či tak. Hádam to časom bude lepšie aspoň v oblastiach, kde funguje aspoň aký-taký voľný trh.
A kým sa niečo zmení, budeme tráviť čas papierovačkami v reklamačnom konaní, čítaním drobných písmenok v zmluvach o tom, že vaše jediné právo a povinnosť je platiť a na zákazníckych linkách zistíte akurát tak to, čo ešte musíte podpísať a poslať.